czwartek, 10 lipca 2008

Masa termoutwardzalna cz. II – narzędzia/ Polymer clay II - tools

Aby zacząć pracę z masą fimo, potrzebne są różne rzeczy. Przeważnie dość tanie:
To start working with polymer clay (fimo) you need some tools, they're usually quite cheap:

1. Plastikowa podkładka śniadaniowa – nie może być pokryta folią! Na niej kroimy, wałkujemy – pracujemy z fimo. Koszt 1-3zł.
1. A big plastic coaster - not one covered with foil! On the coaster we cut, roll - work with fimo.


2. Połówki żyletek lub specjalne ostrza do cięcia wzorów. Muszą być bardzo ostre. Ostrza dostępne są 3 - faliste, giętkie i sztywne.
Zdecydowanie odradzam noże do tapet czy inne tego typu – są zbyt grube. Nie mam pojęcia, ile kosztują żyletki Smile Ostrza - ok. 30zł.
2. Halves of razors or special fimo cutters. They have to be very sharp. Blades come in 3 kinds - wavy, flexible and stiff.
I don't recommend craft knife blades - they're too thick.


3. Duża agrafka, gruba i cienka igła – do robienia dziurek w koralikach. Koszt – chyba żaden, na pewno macie te rzeczy w domu.
3. A big safety pin and a thin needle - for making holes in beads. Probably you have these things at home already.




4. Sztywna deseczka lub linijka, długości przynajmniej 30cm – do wygładzania gotowego wałka z wzorem. Koszt – 4zł.
4. A stiff slat or ruler at least 30 cm (12") long - for smoothing the cane with the pattern.

5. Puszka po dezodorancie (piance, lakierze do włosów itd.) albo profesjonalny wałek do wałkowania – tak jak do ciasta. Koszt wałka - ok. 30zł. Ale nie widzę różnicy pomiędzy puszką a wałkiem 
5. An empty deodorant can (or hairspray, hairmousse etc.) or an acrylic roller.

6. Maszynka do makaronu – tak, tak! Ale taka, która rozwałkowuje, a nie tnie. Musi mieć w środku 2 wałki. Koszt ok. 50zł, chyba na każdym targu można ją kupić. Przydatne bardzo! Służy do cieniowania kolorów.
6. A pasta machine - yes, yes! But the one with option of rolling, not cutting. It has to have 2 rollers inside. It's very useful for blending colours of clay.



7. Wyciskarka do wzorów – coś w rodzaju strzykawki z wymiennymi końcówkami, którą zrobimy cienkie wałeczki o różnych przekrojach. Pomocne! Koszt – ok. 30zł.
7. Clay extruder witj replacement discs- used to make rolls in different profile shapes. Helpful!



8. Kawałek pleksi – ja wykorzystuję do tego przeźroczyste opakowania od płyt CD. Służą do robienia świrli.
8. A piece of plexiglass or CD case - for making swirls.



9. Przydadzą się także różne pieczątki, tusze, cokolwiek, co ma wyraźną fakturę. W fimo świetnie odciska się wzory, potraktowane tuszem przed lub po wypieczeniu i polakierowane – dają ciekawe efekty.
9. Different inds of stamps, ink, whatever with bold texture. Fimo is great for impressing textures - treated with inks or varnished before or after firing gives interesting effects.

7 komentarzy:

izuss1 pisze...

Szajko, Nauczycielko moja, pozwolę sobie na jedną uwagę. Nie wiem jak u Ciebie, ale u mnie np fimo robiło "coś dziwnego" z okładką od CD, zachodziła jakaś reakcja, trudno było ją później doczyścić itd. Więc wzięłam sobie szybkę od małej antyramki: szkło oszlifowane, więc się nie potniesz, łatwo się czyści i nie wygina. Koszt - też ok 3 zł :)

szajajaba pisze...

U mnie też, i popatrz - nie wpadłam na użycie szkła! Dziękuję za podpowiedź :) Ja po prostu kilkurazowo pleksi używałam. Potem do kosza szły.

rudlis pisze...

Jeszcze nie robiłam nic z masy "Fimo" dlatego z ciekawością przeczytałam informacje i....czekam na ciąg dalszy oczywiście.
Lubię zagladać do Waszego artystycznego domku;)))

Kamila Stankiewicz pisze...

jak tylko pojawią się jakieś przepisy na fimowe koraliki , nikt nie powstrzyma mnie przed wykupieniem połowy fimo z empiku!!!!
a tymczasem podokształcam się :)

Anonimowy pisze...

Drogie specjalistki a gdzie noge zakupic wyciskarke do wzorów? bo nie mialam okazji nigdy spotkac

szajajaba pisze...

Na allegro, choć ostatnio nie widziałam.

Anonimowy pisze...

a gdzie dalsza część?;>